ZPRÁVA Z TESTOVÁNÍ SCIO PPPZ pro 8. třídy 2016/2017

ZPRÁVA Z TESTOVÁNÍ SCIO PPPZ pro 8. třídy 2016/2017

Naše škola se zúčastnila již tradičně ve školním roce 2016/2017 testování žáků 8. tříd v rámci testu Podpora přípravy na přijímací zkoušky pro žáky 8. tříd ZŠ Modul A 2017, který má porovnat znalosti a dovednosti žáků 8. tříd z předmětů matematika, český jazyk a otestovat je z obecných studijních předpokladů (OSP). Testování proběhlo v termínu 2. 5. – 19. 5. 2017. Na naší škole to bylo 17. května 2017. Test měl posloužit zejména samotným žákům, respektive jejich rodičům ke zjištění jejich výchozích znalostí a dovedností před výběrem střední školy v příštím školním roce. Hlavním výstupem tohoto testování byla brožura, kterou obdržel každý žák, obsahující detailní výsledky všech tří testů v tabulkové a grafické podobě včetně komentářů a doporučení k další přípravě a volbě studia na střední škole.

Do testování se zapojily školy z celé České republiky. Z naší školy se zúčastnilo 17 žáků ze 35 žáků z 8. ročníků. Účast byla dobrovolná, žáci si testování sami platili, z čehož vyplývá, že škola žádným způsobem neovlivnila výběr žáků, např. podle prospěchu. Testování se zúčastnili žáci hodnocení známkou z jednotlivých předmětů od výborně až dobře.

Průměrné výsledky jsou v 8. A 3,8 percentil nad celorepublikovým průměrem ve všech třech testech. V matematice je to 5 percentil, v OSP a 8,4 percentil nad celorepublikovým průměrem a v českém jazyce 2,8 percentil pod celorepublikovým průměrem. Průměrné výsledky v 8. B jsou 7,8 percentil pod celorepublikovým průměrem ve všech třech testech. V matematice je to 10,7 percentil, v OSP a 3,3 percentil a v českém jazyce 10,1 percentil pod celorepublikovým průměrem. Tento výsledek našich žáků z obou tříd je průměrný, vzhledem k tomu, že se testování nezúčastnili pouze nejlepší žáci, ale i žáci průměrní, kteří očekávali od výsledků pomoc při výběru dalšího studia.

V rámci testování žáci vyplňovali dotazník Volba střední školy, ve kterém volili pouze typ střední školy (gymnázium, průmyslovka, obchodní akademie, SOU s maturitou, SOU bez maturity, jiná SOŠ) a podle výsledků v testech jim byly sděleny předpoklady pro zvolenou SŠ. Šest žáků zvolilo gymnázium, 2 žáci průmyslovku, 2 žáci obchodní akademii, 4 žáci SOU s maturitou, 1 žák SOU bez maturity, 1 žák jinou SOŠ a jeden žák nevyplnil dotazník. Jeden žák má vynikající předpoklady pro zvolenou školu, 3 žáci velmi dobré předpoklady, 6 žáků přiměřené předpoklady, 5 žáků nízké předpoklady a 1 žák má velmi nízké předpoklady pro zvolenou SŠ. Deset žáků vhodně zvolilo SŠ a 6 žáků nevhodně zvolilo SŠ. Těchto šest žáků přecenilo své výsledky.

Testování a porovnání s vrstevníky jim ukázalo jejich možnosti a dá se předpokládat, že zvolí ke studiu vhodnější typ škol. Celkově si tedy 10 žáků vybralo přiměřeně, což je 62,5 % žáků. Ostatní by měli volbu přehodnotit.

Ostatní výsledky samozřejmě poslouží žákům při přípravě na přijímací zkoušky a také slouží vyučujícím jednotlivých předmětů při volbě metod a forem výuky, ke zvolení okruhů opakování při přípravě ke zkouškám a podobně.

Zpracovala Mgr. Marta Pecárová